Airbus разработва двигател за самолет с водородна клетка

Павлин Луканов Последна промяна на 02 декември 2022 в 16:49 565 0

Airbus hydrogen engine

Снимка Airbus

Airbus разработва двигател за самолет с водородна клетка

Продължават усилията в редица транспортни отрасли за създаване на превозни средства, които замърсяват по-малко. Най-виден е напредъкът при автомобилите, но това не означава, че няма прогрес и в други направления. Сега научаваме за нов подобен случай в авиацията, а новината е добра, тъй като въздушният превоз е сред големите замърсители.

Airbus са си поставили цел да имат самолет с нулеви емисии до 2035 г., което е доста амбициозна задача за осъществяване в малко повече от едно десетилетие. От компанията изглежда не пестят усилия в тази насока, като обявиха, че са разработили двигател с водородна горивна клетка, който е насочен именно за самолети.

На фона на наскоро анонсирания двигател на Rolls-Royce, при който водородът се изгаря директно, тук ще бъде използван електрически мотор, а единствените емисии ще са под формата на вода. Очаква се двигателят да бъде използван за пътнически превози с до 100 човека на борд и обхват до 1850 километра.

Airbus планира да тества двигателя към средата на настоящото десетилетие в A380 MSN1, който в момента бива модифициран с възможност за пренос на течен водород в специални резервоари. Технологията изглежда е насочена към по-кратки регионални маршрути, които по принцип се покриват от самолети с по-ефективни витла спрямо реактивните двигатели.

От компанията не споделят повече технически детайли, но все пак решенията с горивни клетки са добре познати от автомобилите. Те са много по-малко ефективни спрямо електромобилите с батерии, ако се вземе предвид производството на гориво и преобразуването в електричество. При тях обаче се постига по-голям обхват, по-леки са, а и по-лесни за презареждане. Тези характеристики са от особено значение в авиационния сектор.

Разбира се има редица пречки, които трябва да бъдат преодолени преди водородните решения да бъдат въведени в самолети. Така например, необходимо е четири пъти по-голямо количество водород за постигане на същия обхват при полет спрямо стандартните решения. Освен това горивото трябва да се съхранява под налягане, но не на последно място е с висока степен на експлозивност. Това означава, че системите за съхранение и разпространение в самолета трябва да са изключително надеждни и издръжливи, като въпреки всичко теглото ще е по-голямо.

В близко бъдеще обаче това изглежда като най-вероятното решение за ограничаване на емисиите в сектора. Все пак добавянето на батерии за захранването на електромотори е по-нерентабилно заради теглото им. Изцяло електрическите самолети могат да бъдат алтернатива само за кратки разстояния и с ограничен полезен товар.

От Airbus ще проведат тестове, които ще покажат дали това решение ще им помогне да постигнат целите си за самолет без вредни емисии до 2035 г. Междувременно друга алтернатива е директното изгаряне на водород, каквото е решението тествано от Rolls-Royce, като за целта от компанията са преработили двигател AE 2100-A, който е предназначен за самолети за регионални полети, за работа с новия горивен източник. Технологията теоретично може да бъде приложена и в по-големи самолети.

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

Няма коментари към тази новина !