Tesla ще обнови 360 хил. електромобила заради опасен софтуер за автономно управление

Павлин Луканов Последна промяна на 17 февруари 2023 в 13:41 935 0

Tesla Model S

Снимка Tesla

Tesla ще обнови 360 хил. електромобила заради опасен софтуер за автономно управление

Едно от основните предизвикателства пред производителите на автомобили е разработката на ефективна система за автономно управление. В тази насока има голям напредък, но и много противоречия. Все пак кой носи отговорност при инцидент, в който колата е управлявана от софтуера. Има и макар и малко случаи, в които използваните вече системи са и причина дори за фатален край.

Сега Tesla обяви, че ще обнови софтуера на 362 758 свои електромобили. Причината е бета версията на решението за напълно самостоятелно управление „Full Self Driving/FSD“, което според Националната администрация за сигурност на магистралния трафик (National Highway Traffic Safety Administration/NHTSA) е опасно.

NHTSA има четири принципни оплаквания относно системата. FSD Beta може да позволи на автомобила да се държи несигурно при отклонения, като каране направо в лента за завий, преминаване на пресечка със знак Стоп, без да спира изцяло и преминаване на жълта светлина на светофар. Освен това се посочва, че системата може да не приеме адекватни мерки в зависимост от ограниченията за скоростта и настройките от страна на водача за скорости над законовите.

Tesla са били информирани от NHTSA за горепосочените си притеснения на 25 януари, като Агенцията е разпоредила на компанията да изтегли засегнатите автомобили. След няколко седмици в преговори от Tesla не са се съгласили с NHTSA, но все пак са решили да предприемат мерки за актуализация на въпросните модели.

Засегнати са следните електромобили: Model S и Model X произведени между 2016 г. и 2023 г., Model 3 между 2017 г. и 2023 г., както и Model Y от 2020 г. до 2023 г. с инсталиран или изчакващи инсталирането на софтуер, включващ функционалността Autosteer on City Streets. Това е вторият път, в който има подобно решение свързано с FSB Beta.

Така например през ноември 2021 г. компанията трябваше да изтегли 11 706 електромобила, които са изтеглили актуалната тогава FSD Beta, заради проблеми със стабилността на софтуера, което доведе до множество оплаквания. В миналото Главният изпълнителен директор на Tesla, Илон Мъск, сподели, че според него FSD е от жизненоважно значение за компанията.

Засегнатите сега собственици на електромобили ще получат известие до средата на април. Производителят ще разпространи нова версия на софтуер чрез OTA (over the air) обновление, което ще пренастрои определени показатели при посочените маневри. Това обаче не е краят на проблемите за подпомагащите управлението системи на Tesla. NHTSA продължава с проучването си на функционалността с далеч по-малко възможности, Autopilot, след като от 2016 г. тя участва в 41 катастрофи с поне 19 загинали.

Сегашното развитие показва за пореден път, че приложението на някои системи за автоматизация от по-високо ниво ще е бавен и труден процес. Съществуват до голяма степен основателни опасения, че те не са достатъчно безопасни за използване в населени места, но както се вижда, дори и магистрали. Понякога минимална грешка може да има фатални последици, а тестовете трябва да бъдат изчерпателни, за да не се допускат такива случаи.

Всички новини
Най-четени Най-нови
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

Няма коментари към тази новина !