Google преработи новия стандарт за разширенията на Chrome и смекчи ограниченията на рекламните блокери

Стефан Николов Последна промяна на 21 ноември 2023 в 10:43 547 0

Chrome

Снимка Google

Google преработи новия стандарт за разширенията на Chrome и смекчи ограниченията на рекламните блокери

Google представи актуализирания график за Manifest V3 - най-новата версия на спецификацията на разширенията за Chrome, която бе силно критикувана заради въвеждането на ограничения за блокерите на реклами. След като миналата година постави актуализацията на пауза, този четвъртък Google обяви, че ще продължи прехода към Manifest V3 с някои ключови промени.

Да напомним, че манифестът на Chrome определя възможностите и ресурсите, които се предоставят на разширенията. Новият манифест е разработен в рамките на инициативата за засилване на информационната безопасност, конфиденциалността и производителността на разширенията. Главната цел на направените промени е опростяване създаването на безопасни и високопроизводителни разширения, както и усложняване на възможността за създаването на небезопасни и бавни разширения.

Една от тези промени е "подобрената поддръжка на филтриране на съдържанието" за Declarative Net Request API, използван от разширенията за блокиране на реклами. По-рано Google предложи да се въведат ограничения върху функционалността на този API от съображения за сигурност, което влияе твърде негативно на ефективността на рекламните блокери във всички браузъри, базирани на Chromium, включително Chrome и Microsoft Edge.

Разработчиците и защитниците на неприкосновеността на личния живот се противопоставиха на промяната, а Firefox дори разработи заобиколен вариант за новите ограничения, който даваше възможност за нормална работа на рекламните блокъри. Сега обаче Google ще продължи процеса на премахване на Manifest V2 и дори нещо повече - през юни 2024 г. автоматично ще деактивира разширенията за Manifest V2 в браузърите на потребителите. Също така по това време потребителите няма да могат да изтеглят разширения от типа Manifest V2 от уеб магазина на Chrome.

Засега промените срещат положителен отзвук от главния технологичен директор на AdGuard Андрей Мешков. В публикация, публикувана по-рано този месец, Мешков казва, че промените трябва да позволят на блокерите на реклами да "предложат почти същото качество на филтриране, което демонстрираха с Manifest V2". Въпреки това Алексей Миагков, старши щатен технолог във Фондация "Електронна граница", коментира пред The Verge, че Manifest V3 все още поставя ненужни ограничения пред разработчиците.

"Това са полезни промени, но те са поправки в една по начало ограничена система", казва Миагков. "Големият проблем остава същият: ако разширенията не могат да правят нововъведения и обновявания, потребителите губят, а тракерите печелят... Сега всички ние зависим от Google да продължи да развива своя API, за да бъде в крак с рекламодателите и тракерите".

Въпреки тази малка маслинова клонка, която Google изглежда протяга към блокерите на реклами, компанията в последно време не е толкова дружелюбна към тези видове разширения. Миналия месец YouTube започна глобална борба с рекламните блокери, която не позволява засега само на някои потребители да гледат видеоклипове с включени разширения за блокиране на реклами.

Всички новини
Най-четени Най-нови
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

Няма коментари към тази новина !