Google Chrome започна постепенно да отстранява един от най-популярните безплатни блокери на реклами - uBlock Origin (uBO). Разработчикът на разширението Реймънд Хил публикува скрийншот, на който се вижда как уеб браузърът автоматично деактивира uBO и съобщава, че разширението вече не се поддържа. Това се дължи на преминаването на браузъра към новата спецификация на разширенията - Manifest V3, която налага сериозни ограничения на блокерите на реклами.
Реймънд Хил (gorhill) е авторът и поддържащият оригиналния блокер на реклами uBlock и настоящия uBlock Origin. Той е признат авторитет в общността и всяка негова статия и туит има голяма тежест. През изминалите няколко години той често се изказва за лицемерната политика на Google за затягане на изискванията към разширеният за браузъра Chrome под претекст, че се грижи за потребителите, което засяга най-вече блокерите на реклами.
Да добавим, че в уеб сайта на Хил, uBlock Origin (uBO) е описан не просто като блокер за реклами, а „блокер за съдържание с широк спектър“, чиято основна характеристика е ефективността на използването на процесора и паметта. Наистина полезно разширение.
Преминаването на Google Chrome към Manifest V3 може да доведе до намаляване ефективността на редица блокери на реклами, включително uBO. В отговор на това разработчикът публикува нова версия на разширението - uBlock Origin Lite (uBOL), която поддържа Manifest V3. Той обаче предупреди потребителите, че трябва да го инсталират самостоятелно: „Смятам, че uBOL е твърде различен от uBO, за да служи като негов автоматичен заместител. Ще трябва сами да намерите заместител на uBO в зависимост от това, какво очаквате от един блокер на реклами. Възможно е uBOL да отговори на вашите очаквания, но може и да не ги оправдае.“
Използването на uBOL може да се различава от първоначалната версия в зависимост от това кои сайтове посещава потребителят и как е конфигурирано разширението. Като цяло uBOL е по-малко ефективен при работа със сайтове, които използват технологии за заобикаляне на рекламните блокери и при минимизиране на сривовете в работата на сайтовете. Това се дължи на факта, че спецификацията Manifest V3 налага ограничения върху използването на API за деклариране на мрежовите заявки (DNR). Поради това много филтри, които се поддържат от първоначалната версия на uBO, не могат да бъдат адаптирани към DNR правилата, което ограничава възможностите на uBOL.
В изявление за The Verge говорителят на Google Скот Уестоувър заяви, че повече от 93% от активно поддържаните разширения в Chrome Web Store вече използват Manifest V3, а всички популярни рекламни блокери като AdBlock, Adblock Plus, uBlock Origin и AdGuard имат версии, съвместими с Manifest V3, така че потребителите имат голям избор. Тъй като Google планира пълно преминаване към Manifest V3 в началото на 2025 г., компанията заяви, че ще започне да деактивира базираните на Manifest V2 разширения още тази година.
Тъй като Google си е поставила за цел пълното внедряване на Manifest V3 да стане в началото на 2025 г., компанията заяви, че ще започне да изключва разширенията с Manifest V2. Процесът ще продължи максимум до края на тази година, преди те да да бъдат напълно деактивирани.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари