Настоящата година е меко казано лоша за редица технологични сектори. На прага на рецесия в редица региони, висока инфлация и ограничени разходи на потребителите, през изминалото тримесечие беше отчетен спад на доставките на компютри с около 15%. Негативният ход обаче е в сила и за сектора на смартфоните.
Благодарение на предварителни данни на компанията за пазарни анализи Canalys получаваме добра представа и за развитието на пазара за смартфони през същия период. От компанията отчитат 9% спад на годишна база, като това е и най-лошият резултат за трето тримесечие от 2014 г. насам.
Анализаторите отдават всичко това на отлагането на покупка на нови продукти от страна на потребителите и даване на приоритет на разходи от първа необходимост. Тези ефекти най-вероятно ще продължат и през идните шест до девет месеца. Междувременно компаниите се настройват за тези обстоятелства, като за повечето от тях приоритетът е за намаляване на наличностите на фона на слабото търсене.
През юли складовите наличности са били значителни, но ситуацията в това отношение е подобрена значително през септември чрез агресивни промоции и намаления. Освен това ценовата стратегия относно нови продукти е подготвена внимателно, за да се избегне отливът на потребители, които вече са много чувствителни към повишаването на цените.
На фона на всичко това, каква е ситуацията по производители? На първо място продължава да е Samsung, като компанията има пазарен дял от 22%, което е ръст на годишна база с 1%. Резултатите на компанията се дължат на значителни промоции с цел намаляване на натрупаните складови наличности. Втората позиция е за Apple, която е единствената компания в топ пет, освен Samsung, която отчита ръст. Пазарният ѝ дял е 18% спрямо 15% през същия период на миналата година. Това се дължи на солидното търсене на iPhone.
Sследват трите китайски производители Xiaomi, OPPO и vivo, които са съответно с дялове 14%, 10% и 9%. Останалите компании си разделят 27% от пазара. Иначе доставките като цяло са около или малко под 300 милиона броя. Не се очаква засилване на търсенето през последното тримесечие и дори през първото полугодие на 2023 г. В предстоящия празничен сезон потребителите ще очакват значителни отстъпки и пакетни промоции, както и още по-високи намаления за предходно поколение устройства.
Припомняме, че и през второто тримесечие Canalys отбеляза спад на доставените смартфони с 9% на годишна база, a стартът на годината беше белязан от 11% спад. Доста вероятно е дори през последното тримесечие да бъдат доставени по-малко устройства спрямо същия период на миналата година. И докато негативната тенденция е ясна, предстои да видим до кога ще продължи тя. Ако прогнозите на Canalys се сбъднат, пазарът може да отбележи възстановяване едва след средата на следващата година. Влияние тук обаче имат множество фактори, като някои от тях, са непредвидими. От друга страна спадът може да доведе и до ценова война между компаниите, която да е добре за потребителите.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари