Париж може да забрани електрическите тротинетки под наем

Стоян Ненов Последна промяна на 03 април 2023 в 17:19 265 0

escooters

Снимка Jonas Jacobsson/Unsplash

Париж може да забрани електрическите тротинетки под наем

Френската столица Париж може да остане без електрически скутери под наем. Това ще стане заради завършил местен референдум, на който голяма част от гласувалите се обявиха против тези услуги, съобщава TechCrunch.

Референдумът беше на 2-ри април т.г. Интересът към него е бил много нисък. Едва 103 084 души са гласували, което е само 7.5% от имащите право на глас в Париж. От тях 89% са подкрепили предложението електрическите тротинетки под наем да бъдат забранени.

Това пряко ще засегне три компании в Париж – Lime, Dott и Tier. Общо те предлагат под наем около 15 000 скутера в града. Референдумът съдържа и изискване трите компании да изтеглят тротинетките си напълно до 1-ви септември т.г.

Решението може да се отрази и в други градове по света. Париж е една от най-популярните дестинации за такива услуги, на фона на натоварения трафик в града. Големият брой скутери провокира въвеждането и на множество допълнителни правила. Например тротинетките под наем са ограничени до 10 км/ч и те трябва да бъдат оставяни само на определени за това места, а не безразборно по улиците. В противен случай се налагат глоби.

Кметът на града Ан Хидалго отначало подкрепяше концепцията на тротинетките под наем. Тя харесва идеята да може да се стигне навсякъде в града в рамките на 15 минути. Жителите обаче не споделят ентусиазма, като има голям брой оплаквания заради опасно управление на скутерите от клиентите им, както и неспазване на правилата за паркиране.

Затова тя организира референдума като дава и допълнителни аргументи. Според нея бизнес моделът не е устойчив при тези цени. А има и опасения, че тротинетките не са толкова екологични, колкото се очаква, макар и да не се дават конкретни подробности. Независими проучвания за използването на тротинетките в Париж показват, че те заменят предимно пътуванията с градския транспорт или пеша, но имат значително по-малко отражение върху намаляването на пътуванията в града с автомобил.

Очаквано, компаниите не са доволни от резултата. Dott, Lime и Tier казват в общо становище, че ниската активност се е отразила на резултатите. Според тях правилата за референдума са били твърде рестриктивни, а броят на секции е бил твърде малък, като е липсвала и възможност за електронно гласуване. Тази комбинация „значително е изкривила резултатите към по-старите възрастови групи, което увеличава разминаването между предимствата и недостатъците“, казват компаниите.

Трите фирми не са доволни и от факта, че референдумът е проведен в същия ден на маратона в Париж, както и че само хора с адресна регистрация са имали право да гласуват, но не и тези, които живеят близо и работят в града.

Референдумът не е обвързващ и кметът може и да не се съобрази с резултатите. За сега градската управа не е заявила дали ще издаде забрана. Френският транспортен министър Клемент Беюн заяви пред Politico, че рефендумът е „демократичен провал“ заради „унизителния брой гласували“.

Дори и да има забрана, тя ще е само за тротинетките под наем. Електрическите велосипеди, които са характерни за Париж от години, ще продължат да работят. Частните скутери на гражданите също ще могат да продължат да се използват.

Всички новини
Най-четени Най-нови
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

Няма коментари към тази новина !