Германският Next e.GO задвижва завода за електромобили в Ловеч

Юлиян Арнаудов Последна промяна на 17 август 2022 в 17:57 4115 2

Next eGO Plant

Снимка Next eGO

Next eGO Plant

Германският стартъп за електромобили Next e.GO започва изграждането на своя автомобилен завод в Ловеч. Това обяви изпълнителният директор на "Next.e.Go България" и браншовата организация "Аутомотив Клъстер България" арх. Любомир Станиславов пред БТА. Проектът беше обявен по време на първото служебно правителство на президента Румен Радев през лятото на миналата година и е сред основните инициативи на бившия премиер Кирил Петков. По това време, той обяви инвестицията в ролята си на служебен министър на икономиката. Сега, българското звено на германския производител вече разполага с всички необходими разрешителни и преминати процедури.

"На практика можем да кажем, че строителството е започнало, тъй като вече има главен изпълнител и той подготвя и обгражда терена, което е не малка задача. Става въпрос за изграждане на ограда от над 2,5 км и това вече се случва", посочи архитектът. Избрана е и надзорна фирма, която да следи за качеството на строителството.

Амбициозната инвестиция е на стойност от 140 млн. евро, от които германската компания трябва да осигури около 106 млн. евро от тях. Останалите 34 млн. евро ще са под формата на различни данъчни облекчения и държавна помощ (поемане на част от осигуровките и др.). Плановете са да бъдат разкрити 1 000 работни места, а за терен ще се използва този на бившия завод „Балкан“. Той е собственост на българските бизнесмени Кирил и Георги Домусчиеви. Те го предоставят, но влизат като инвеститори и съдружници в новоучреденото българско дружество.

Ситуацията със завода на Next e.Go се развива сравнително бавно, но поне по думите на арх. Любомир Станиславов горе-долу по график. Неговото изграждане вече е започнало и до края на 2023 г. трябва да излязат първите готови електромобили от поточните линии. Обещанието на германците през лятото на 2021 г. беше, заводът да бъде изграден за 24 месеца. Малко повече от година за неговия статус нямаше нито дума, като чак сега имаме развитие, докъде е стигнал проектът.

Държавната помощ е обвързана с резултатите на Next e.GО. Първите средства ще бъдат предоставени едва след завършването на 10 хил. електромобила в рамките на завода. Втория стимул – при 20 хил. коли и тн. Компанията се цели да достигне годишен капацитет от 30 хил. електромобила.

Все още остава отворен въпросът за финансирането на Next e.GO. Германската компания беше в процедура на защита от кредиторите (технически банкрут) през април 2020 г. Няколко месеца по-късно е проведено пълно преструктуриране и нов инвеститор - нидерландския фонд ND Group. След което, компанията обяви няколко привлечени инвестиции – една от 30 млн. евро през февруари 2021 г. и втора от 48 млн. евро през август същата година.

Общо привлеченият капитал е за 78 млн. евро. Само той не стига да се покрият разходите по изграждането на завода в Ловеч. Проблемът е, че Next e.GO е обявила подобни инвестиции в още няколко държави. Заявки за завод са направени в Гърция (през декември 2020 г.), Мексико (май 2021 г.) и Северна Македония. Последната инвестиция е мащабна – трябва да достигне 720 млн. евро, като 130 млн. евро е първоначалната от страна на германската компания. За около 100 млн. евро беше обявен и заводът в Гърция, а този в Мексико се осъществява с местен партньор и няма информация, колко ще струва на Next e.GO.

Спасителният пояс на германската компания са техните планове да направят първично-публично предлагане (т.нар. IPO) на фондовата борса във Франкфурт. Ако не успеят да се листнат там, те ще се опитат да наберат пари чрез сливане с компания, която вече се търгува на финансовите пазари. Този процес се нарича SPAC. По информация на германската преса, оценката на Next e.GO може да достигне 1.5 млрд. евро.

Всички новини
Най-четени Най-нови
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

1331

2

ваксиниран

18.08 2022 в 17:06

Разкарай се, трол нещастен.

-10747

1

евроатлантик

18.08 2022 в 11:17

Това, дето беше германски пък се оказа албански ли е?