
Френският регулатор за защита на конкуренцията наложи глоба на Apple в размер на 150 млн. евро, като заяви, че производителят на iPhone е прекалил с реализацията на изскачащи съобщения, които дават възможност на потребителите да се съгласят или да отхвърлят проследяването, което обаче приложенията на трети страни използват за целева реклама.
App Tracking Transparency - ATT, използвана от Apple в iPhone и iPad от 2021 г. насам, прави използването на приложения на трети страни твърде сложно и вреди на малките компании, които разчитат на приходите от реклама, се казва в днешното прессъобщение на Органа за защита на конкуренцията (Autorité de la concurrence). Системата вреди „особено на по-малките издатели, тъй като за разлика от основните вертикално интегрирани платформи те зависят до голяма степен от събирането на данни от трети страни, за да финансират дейността си“, заяви Агенцията.
Съгласието на потребителя, получено чрез рамката ATA, „разрешава на въпросното приложение да събира потребителски данни за целите на таргетирана реклама", заяви агенцията. „Ако съгласието е дадено, приложението може да получи достъп до идентификатора за рекламодатели („IDFA“) - идентификатор, чрез който всяко устройство може да бъде проследено чрез използването на приложения и сайтове на трети страни.“ Разследването във Франция беше предизвикано от жалба, подадена от асоциации на рекламната индустрия.
Намерението на ATT „не е проблематично от гледна точка на вероятните ползи за потребителите по отношение на защитата на личните данни“, но „начинът, по който се прилага рамката, е злоупотреба по смисъла на закона за конкуренцията“, заяви агенцията. Методите за прилагане използвани от Apple "изкуствено усложняват използването на приложения на трети страни и нарушават неутралността на системата в ущърб на малките издатели, финансирани от реклама", каза тя. "В резултат на всичко това се показват множество изскачащи прозорци за съгласие, което прави използването на приложения на трети страни в средата на iOS прекалено сложно."
Типичният изскачащ прозорец на ATT пита потребителя дали да позволи на дадено приложение "да проследява дейността ви в приложенията и уебсайтовете на другите компании" и казва, че "данните ви ще бъдат използвани, за да ви бъдат предоставяни персонализирани реклами".
Твърди се, че системата е по-малко вредна за големите компании като Meta и Google, но е "особено вредна за по-малките издатели, които не разполагат с алтернативни възможности за таргетиране, по-конкретно при липса на достатъчно собствени данни". Въпреки че Франция се фокусира върху това как ATT засяга по-малките компании, системата за защита на личните данни на Apple беше критикувана и от Facebook.
Глобата от 150 млн. евро няма да се отрази много на приходите на Apple, но очевидно Apple ще трябва да направи някои промени, за да се съобрази с френската разпоредба. В прессъобщението на агенцията се казва, че проблемът "би могъл да бъде избегнат чрез незначителни промени в структурата на ATT".
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари