
Две от най-големите американски компании, Amazon и Apple, представиха в един ден своите финансови резултати, както и прогнозите си за предстоящите месеци. Те са особено важни, тъй като ще са първите с ефектите на митата, които американският президент Доналд Тръмп въведе за практически всички стоки от почти целия свят.
ИТ гигантите са сред по-сериозно засегнатите, тъй като голяма част от тяхното производство е в Азия и то в страните, които бяха обложени с най-високите мита. Apple например прогнозира, че през настоящето тримесечие, което приключва в края на юни т.г., митата ще увеличат разходите на компанията с около 900 млн. долара, ако не бъдат променени. Това изненада анализаторите, които очакваха значително по-големи разходи заради митата.
Apple обаче казва, че в момента повечето ѝ продукти не попадат под реципрочните тарифи на Тръмп. Изпълнителният директор Тим Кук допълва, че това ще е така поне до края на юни. За времето след това, той не иска да прогнозира.
„Не искам да прогнозирам бъдещето, тъй като не съм сигурен какво ще се случи с митата. Много е трудно да се предвиди каквото и да е след юни“, казва той. Въпреки това компанията засега запазва увереност, че ще може да се справи с всяка ситуация, допълва Кук. „Ще кажа само, че нашият оперативен екип свърши невероятна работа по оптимизирането на веригата за доставки и инвентара“, отбелязва той.
В момента компанията внася повечето си продукти за САЩ от Индия и Виетнам, където митата са 10%. Китайското производство е за другите държави, които нямат мита за страната или те са ниски. Така компанията успява да запази цените на устройствата си непроменени, но остава в готовност за всякакви промени след юни. Причината е, че през юли изтича 90-дневната отсрочка, която Тръмп даде за митата за някои държави и ако то тогава няма сделка между тях, ситуацията може да се измени значително.
Всичко това ще повлияе и на Amazon. Онлайн магазинът на компанията предлага много стоки от Китай и другите азиатски държави, което му помага да поддържа ниски цени. Митата може да променят това, но изпълнителният директор Анди Джаси засега запазва оптимизъм.
„Имаме голямо разнообразие от стоки, ниски цени и бързи доставки, така че при предишни подобни ситуации винаги сме излизали с по-голям пазарен дял и по-добра позиция за бъдещето. Оптимист съм, че това ще се случи отново“, казва Джаси.
Все пак главният финансов директор на Amazon Браян Ославски е по-внимателен. „Имаме, голямо разнообразие, но има и несигурност какво ще е търсенето от страна на клиентите и всичко останало. Затова и прогнозата ни е по-широка. Ще видим какво ще стане, смятаме, че имаме добър поглед над второто тримесечие“, казва той.
Около 70% от стоките на Amazon са внос от Китай, където митата са 145%. Джаси очаква част от търговците да прехвърлят този разход върху клиентите чрез крайните цени, но „имаме много търговци от различни държави, така че не всички ще последват един и същи пример“. Според него това ще е добра възможност за самите търговци да разширят доставките и наличностите си. Но в крайна сметка признава, че „е трудно да се каже какво ще се случи с митата, дали ще се разберат и кога“.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари