Американската Федерална комисия по търговия (FTC) заедно със 17 щата заведоха общо дело срещу Amazon. Обвинението е в нарушаване на антимонополните правила и злоупотреба с господстващото си положение на пазара, пише CNBC.
В обвинението се посочва, че Amazon е използвала позициите си, за да „надуе“ цените, да намали качеството за купувачите и незаконно да изключи конкуренти от платформата си, с което е подкопала и принципите за конкуренция. Новината се отрази на акциите на компанията, които се понижиха с 4%.
FTC твърди, че Amazon имала цяла стратегия, за да поддържа монопола си по незаконен начин. Първата част е внедряването на мерки, които наказват търговци в платформата на Amazon, предлагащи големи отстъпки. Също така има и мерки, които да отказват други онлайн търговци да предлагат по-конкурентни цени от Amazon. По този начин онлайн цените на продуктите в интернет като цяло са по-високи, казва FTC.
Друга стъпка в стратегията на Amazon е изискване от продавачите да изпълняват сложни и скъпи критерии, за да получат Prime емблема на продуктите си. FTC твърди, че по този начин Amazon прибира около 50% от изкараните приходи на търговците.
В обвинението към Amazon е посочено още, че компанията налага големи такси за изпълнение на поръчки и за реклами и практически „затваря“ търговците в платформата си, като те нямат избор да продължат да разчитат не нея, за да не загубят бизнеса си. FTC смята, че тактиката е увредила качеството на търсене на продукти в Amazon, като затрупва резултатите с платени реклами, които тласкат потребителите към по-скъпи и по-малко релевантни за тях стоки.
„В крайна сметка Amazon е монополист и използва монопола си по начини, които карат и купувачи, и търговци да плащат повече за по-лоша услуга. В един конкурентен свят, ако монопол вдига цените и уврежда услугата, това ще създаде възможност за конкурентите да се намесят, да развият бизнеса си и да растат, но незаконната монополна стратегия на Amazon е затворила тази възможност и обществото плаща резултата“, казва Лина Кан, председател на FTC пред медиите.
Очаквано, Amazon не споделя обвиненията. Дейвид Заполски, главен адвокат и старши вицепрезидент на глобалните политики на компанията смята, че аргументите на делото „грешат фактите и закона“.
„Практиките, които FTC оспорва, помогнаха да мотивираме конкуренцията и иновациите в търговската индустрия и увеличиха избора от продукти, понижиха цените и ускориха времената за доставка за клиентите на Amazon и създават повече възможности за многото бизнеси, които продават през Amazon. Ако бъдат изпълнени исканията на FTC, тогава ще има по-малък избор от продукти, по-високи цени, по-бавни доставки и по-малко възможности за малкия бизнес – точно обратното на смисъла на антимонополните закони“, казва Заполски.
В делото, поне засега, липсват конкретни искания от FTC какво да направи Amazon. Основната цел е първо компанията да бъде призната за виновна от съда и ако това се случи, тогава може да има отделен процес, който да определи какви да са мерките и евентуалните наказания.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари