Нова концепция превръща цялата галактика в гигантска обсерватория

Offnews Последна промяна на 15 януари 2021 в 15:18 6394 0

Екип учени от Университета на Колорадо е създал необичайна концепция за изследване на космоса и по-специално - за откриване на нови гравитационни вълни. Припомняме, че тези явления, предсказани още от Алберт Айнщайн, бяха засечени за първи път едва преди няколко години. Те са създадени при сблъсъка на масивни тела като черни дупки.

За целта астрономите използват гигантски съоръжения като двата комплекса на LIGO (Laser Interferometer Gravitational-Wave Observatory) в САЩ или обсерваторията VIRGO в Италия. Съществува и концепция за много по-голяма гравитационна обсерватория - LISA (Laser Interferometer Space Antenna), която ще се състои от три сателита, обикалящи в орбитата на Земята около слънцето с разстояние хиляди километри помежду си.

Сега обаче американските изследователи имат още по-амбициозна идея - да превърнат цялата галактика Млечен път в гигантска обсерватория. За целта те ще използват Северно-американската обсерватория Nanohertz за гравитационни вълни (NANOGrav).

С нея възнамеряват да засекат много по-мащабни и по-бавни гравитационни вълни. Такива, които не могат да бъдат наблюдавани чрез LIGO. Те все още не са открити, но вече съществува статия, която предполага, че могат да бъдат засечени. Става въпрос за много по-силни вълни, които според учените преминават през Земята като своеобразен "фонов шум", без да ги усетим.

Именно тях ще търси NANOGrav обсерваторията, като за целта тя ще изследва 45 пулсари, разпръснати из галактиката. По тази причина учените вече промотираха проекта като своеобразна обсерватория с галактически размери.

Пулсарите са компактни неутронни звезди, които се въртят изключително бързо. И това въртене може да спомогне да засечем по-силна гравитационна вълна, като за целта учените ще изследват промени във въртенето, продължаващи част от секундата.