Най-голямата социална мрежа в света Facebook блокира новинарското съдържание за потребителите в Австралия. Причината е спорният законопроект, внесен в австралийския парламент в края на миналата година, вследствие на лобирането на местни медийни компании.

Според неговите тектове онлайн платформите като Google и Facebook ще трябва да заплащат на австралийските медии, ако споделят техни новини. Същото важи и в случай, че потребителите споделят медийно съдържание в платформите.

Законопроектът вече беше многократно разкритикуван от представители на онлайн индустрията, а от Google съобщиха, че той може да „счупи“ интернет. Компанията дори заплаши да спре търсачката си на територията на Австралия.

Facebook също реагира остро на законопроекта и го нарече проява на основно неразбиране за отношенията между платформата и издателите, които доброволно публикуват връзки към своите статии в нея и печелят от това.

Австралийските медии обаче не са на това мнение. А повечето издатели обявиха, че се чувстват задължени да присъстват в социалната мрежа, заради нейното доминиращо влияние.

Според финансовия министър на Австралия Джош Фрейденберг, Facebook е сгрешил и тези действия ще навредят на репутацията му в страната. Той подчертава, че главният изпълнителен директор на социалната мрежа Марк Зукърбърг не е обмислил добре този свой ход.

Припомняме, че през месец януари Google заплаши да спре търсачката си в Австралия. А Facebook предупреди, че ще премахне споделянето на новини от платформата за всички австралийски потребители, ако новият закон принуди технологичните компании да плащат на новинарските медии.

Социалната мрежа изпълни заплахата си и дори блокира правителствени страници в Австралия като уебсайта на здравното ведомство, който публикува важна информация за коронавируса, както и този на метеорологичната служба, която предостава данни за бедствията в страната.

Австралия не е голям пазар за социалната мрежа и тя е склонна да рискува, за да отправи предупреждение към Канада и ЕС, където също се обсъждат подобни мерки, отбелязва технологичният експерт Джеймс Клейтън.

Социалната мрежа допълва, че не очаква сериозни промени за бизнеса си от това решение. Тя казва, че новините са 4% от цялото съдържание на платформата и те нямат особен принос за бизнеса й.

За разлика от Facebook, Google през последните дни подписа сделки с три големи австралийски медии. Според споразуменията ще бъде разработена платформа на абонаментна основа и търсачката ще споделя с компаниите приходите си от реклама.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *