Услугите с изкуствен интелект (AI) се развиват все повече и постепенно се използват от хората за най-различни цели. Някои от тях вече водят до съдебни дела.
Родители на ученик в американския щат Масачузетс например наскоро са завели дело срещу местния училищен район, съобщава Ars technica. Причината – ученикът използвал AI инструмент, за да завърши училищен проект. Те са поискали от училището да коригира оценката на сина им и да премахне нарушението от дисциплинарната му история. В САЩ тя е важна при кандидатстване в колеж.
Родителите се аргументирали, че в правилата на училището няма забрана за използването на AI, но въпреки това ръководството твърдяло, че ученикът е нарушил няколко точки. Съдът обаче отхвърля изцяло исканията на родителите и казва, че училищното ръководство има по-добри аргументи, както от страна на фактите, така и на закона.
„От гледна точка на фактите, няма нищо в информацията, че представителите на училището са взели прибързано заключение, че ученикът е нарушил правилата. Последствията, наложени от ответниците, също не са толкова тежки, че да надхвърлят свободата им на преценка по такива въпроси. От представените пред съда доказателства, не намирам нарушения от страна на ответниците“, пише съдия Пол Левенсън.
Нарушението е станало през декември 2023 г. Училището е преценило, че двама ученици практически са преписвали по време на проект по история, като са използвали генеративен изкуствен интелект да напише част от текстовете, но след това са представили творбата като изцяло своя. Учениците всъщност са имали право да използват AI, за да измислят идеи и да търсят източници, но двамата ученици просто са копирали готови текстове и дори не са ги проверили. Така в тях е имало цитати от несъществуващи книги.
Двамата получили двойки по две части от проекта, но им е било позволено да започнат от начало, да работят самостоятелно и да завършат задачата изцяло. За единия ученик (чийто родители завеждат делото), е имало и допълнително наказание от съботно училище и забрана да бъде избран в ученическото Национално почетно общество. Тази забрана е била свалена след завеждане на делото. От ръководството показали, че „многократно са обяснявали основните на академичния интегритет“ на ученика и според съда той е бил наясно, че действията му са в нарушение на правилата.
Действията на учениците са били засечени от училищната платформа, през която те са предали готовите работи. Тя е открила, че части от текстовете може да са генерирани от AI, което провокирало допълнителна, задълбочена проверка от учител. Тя открила, че ученикът е прекарал едва 52 минути в работа по документа, докато средното време за всички останали било между 7 и 9 часа. Проверката включвала и анализ през още два инструмента, специализирани в откриването на AI текстове и подобни нарушения.
Съдията отхвърля всички искания на родителите, включително техните обвинения, че ръководството е тормозило и заплашвало тях и ученика. Съдия Левенсън казва, че ищците не са представили достатъчно доказателства в тази посока. Родителите имат право да обжалват. Съдията смята, че интересът на обществото е в полза на ответниците, защото образованието е важно за всички и е обща отговорност на родители, ученици, училища и институции, а не на съдебната система и така приключва аргументацията си. С това съдът практически разрешава ограничаването на употребата на AI в образователните заведения според преценката на ръководствата.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари