Вече няма голям ИТ проект без някакъв елемент на изкуствен интелект (AI). Тази тенденция беше демонстрирана на ежегодните награди DigitalK&A1 Awards, съвместно организирани от медията DigitalK и телекома „А1 България“. Трите основни отличия отидоха при ИТ проекти, които включват AI интеграция под една или друга форма. Единствено четвъртата специална награда беше насочена към автомобилната дигитализация и нямаше акцент към изкуствения интелект.
Конкурсът DigitalK&A1 Awards се провежда за поредна година, като за втора е във формат, в който телекомът влиза в ролята на съорганизатор. Наградите се дават на най-добрите ИТ проекти през изминалата година, които поставят иновациите и дигитализацията на първо място.
В настоящето издание участват общо 44 проекта разделени в три категории - „Внедрено в организация ИТ решение“, „Вътрешно (за самата организация – бел. ред.) решение“ и „Стартъп“. „А1 България“ се превърна в най-големия системен интегратор в страната, което беше подчертано с придобиването на „Стемо“ през 2022 г. Въпреки това, телекомът не участва със свои проекти в конкурса.
Габрово и AI
Трите основни победителя разчитат на AI системи в своите решения. Призьор в първата категория е Община Габрово, която внедрява платформа за умно управление на паркоместата. Тя комбинира видеонаблюдението в града със специални AI алгоритми. Създават се „зони на интерес“ от съответни камери, които могат допълнително да се категоризират в йерархична структура – паркинг, част от такъв или единично паркомясто.
На тази база, след това алгоритмите следят, дали и кои места са свободни или заети. Голямото предимство на системата е, че използва вече наличните и инсталирани видеокамери за наблюдение и не изисква инсталацията на допълнителни такива или на разполагането на сензори по самите паркоместа. Изпълнител на заданието е „Смарталот“. В тазгодишното издание на DigitalK&A1 Awards има и втори проект насочен към умното паркиране – този за град Пловдив и неговата „синя зона“.
„Кейт“ на ОББ
Във втората категория за „Вътрешно решение“ победител е „Обединена българска банка“ (ОББ) и техния дигитален асистент „Кейт“. Той е базиран на AI и цели улесняването на дистанционното клиентско обслужване. „Кейт“ може да дава не само базова, но и персонализирана информация за клиентите на банката. Асистентът спестява ходенето до клон или обаждането на кол център, като може да покрие около 180 въпроса.
От ОББ обявиха, че работата на „Кейт“ през 2023 г. се равнява на около 20 служителя на банката, което пък повдига отново въпроса дали AI наистина няма да изяде работните места. Във финалната тройка в категорията се класираха и две други решения на финансови институции – „TBI Bank“ с тяхната мобилна трансформация и едно от двете надграждания на дигиталната платформа на „Уникредит Булбанк“.
Без контузии в спорта и специалната награда
Третият голям победител е „Барин Спортс“ в категория „Стартъп“. Компанията е основана през 2015 г. и предоставя цялостно решение за събиране, обработване и анализиране на данни за професионални спортисти и спортни клубове. По думите на основателите AI алгоритмите им имат 90% точност при предвиждането на неконтактни контузии. Което впоследствие подпомага за тяхното предотвратяване с промяна на тренировъчния и възстановителен режим.
Специалната награда отиде в една от двете кандидатури на „Уникредит Булбанк“. Техният проект интегрира някои ключови услуги за личния автомобил в мобилното приложение на банката. Чрез тях, потребителите могат да следят информация за наложени глоби от „Пътна полиция“, валидност на застраховката „Гражданска отговорност“, винетката, годишния технически преглед и дори на шофьорската книжка.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари