Европейската комисия (ЕК) подаде официална жалба срещу Google и бизнеса ѝ с онлайн реклама. Тя съдържа предварителната позиция на ЕК, според която Google е злоупотребила с доминиращата си позиция в сектора на дигитална реклама.
„Нашето предварително притеснение е, че Google може да е използвала своята пазарна позиция, за изгода на своите услуги“, казва еврокомисарят Маргрет Вестагер в официална позиция. ЕК коментира, че според проверката, злоупотребите на Google са започнали поне от 2014 г. насам.
Според ЕК Google целенасочено е налагала своята платформа AdX за сметка на конкурентите. В някои случаи това може да е довело до ограничаване на конкурентни борси. Това от своя страна е довело до допълнително укрепване на водещата роля на AdX на пазара и е позволило на Google да поддържа по-високи такси за използването ѝ, казва ЕК.
Google участва във всеки елемент на веригата, казва Вестагер. „Според нас те държат доминираща позиция както в продаването, така и в купуването на реклами и така фаворитизират своята борса. Не виждаме други начини този вграден конфликт на интереси да бъде решен“, казва еврокомисарят. Тя има предвид основното искане на ЕК, което е първо по рода си в този мащаб – Google да се раздели с част от бизнеса си за онлайн реклама.
Досега интернет гигантът е глобяван три пъти от европейските институции. Глобите са на обща стойност над 8 млрд. евро, като Google ги оспорва в съда. Новият иск също предвижда глоба, до 10% от световния оборот на компанията. Но докато предишните наказания включваха само дребни промени в начина на работа на компанията и услугите ѝ, този път основното искане може да е именно разделяне на бизнеса.
Очаквано, Google не е съгласна с обвиненията. „Нашите технологии и инструменти за реклама помагат на интернет сайтовете и приложенията да финансират своето съдържание и позволяват на фирми от всички размери ефективно да достигат нови клиенти. Разследването на Комисията се концентрира само върху тесен аспект от нашия рекламен бизнес и не е ново. Не сме съгласни с мнението на ЕК и ще отговорим подобаващо“, казва вицепрезидентът на Google Дан Тейлър.
Решението на Google е предварително. Google има възможност сега да изпрати своите писмени аргументи в своя защита. Компанията има право да поиска и изслушване в Комисията, за да се защити. Едва след това институциите ще вземат окончателно решение и евентуално наказание. Ако Google успее да убеди регулаторите, че няма проблем, интернет гигантът може да „спаси“ бизнеса си.
Онлайн рекламата е най-важният източник на доходи за Google. Само през 2022 г. тя е генерирала приходи в размер на 225 млрд. долара за Google, което е около 80% от всичките ѝ доходи за годината.
Самата проверка започна още през 2021 г. Тогава подозренията бяха същите и предварителните мнения в момента съвпадат с тях. Бизнесът с онлайн реклама на Google обект на проверки и от регулатори във Великобритания, а по-рано тази година в САЩ няколко щата и Департаментът по правосъдие също заведоха дело и призоваха да се помисли за разделяне на тази дейност на интернет гиганта.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари