ЕС обвини Shein, че прилага тактики, подтикващи към импулсивно пазаруване

Мария Иванова Последна промяна на 09 юни 2025 в 11:22 76 0

Shein с обвинение, че прилага тактики, подтикващи към импулсивно пазаруване

Снимка Shein

Shein с обвинение, че прилага тактики, подтикващи към импулсивно пазаруване

Eвропейската организация на потребителите BEUC подаде жалба до Европейската комисия (EK) срещу китайския онлайн търговец Shein, обвинявайки го в използване на дигитални тактики, които подтикват към импулсивни покупки. Според BEUC, платформата манипулира клиентите чрез изкуствено създадено усещане за спешност, непрекъснати промоции и трудни за отказване оферти.

Сред най-силно критикуваните от BEUC тактики са: изскачащи прозорци, които предупреждават потребителите да не напускат приложението или рискуват да пропуснат ексклузивни промоции; таймери за обратно броене, които създават усещане за спешност, тласкащо към импулсивни покупки; както и т. нар. безкрайно превъртане – механизъм, който държи потребителите „заключени“ в приложението, стимулирайки ги да откриват и купуват нови артикули. Потребителската организация също описва в жалбата си използването на чести известия от страна на Shein, като дава за пример потребител, който е получил 12 известия от приложението в рамките на един ден.

Според BEUC тези похвати могат да бъдат определени като „тъмни модели“ – дигитални стратегии, които психологически манипулират потребителите да харчат повече, отколкото планират. Организацията настоява ЕK да разгледа тези практики и да установи дали нарушават правилата за защита на потребителите в Европейския съюз (ЕС).

Като част от официалната си жалба, в която участват 25 организации от 21 държави, включително Франция, Германия и Испания, потребителската организация призовава ЕС да задължи Shein да разкрие данните зад ключови маркетингови твърдения, че „запасите са намалели“, както и зад таймерите за обратно броене до края на промоциите. Според BEUC, тези техники могат да бъдат част от нелоялни търговски практики, които подвеждат потребителите и ги подтикват към необмислени покупки.

В свое изявление от Shein посочват, че вече работят както с националните органи за защита на потребителите,така и с органите на ЕС, за да демонстрират ангажимента си за спазване на европейските закони и разпоредби.

Shein и конкурентната онлайн платформа Temu набраха популярност в Европа, отчасти благодарение на приложения, които насърчават купувачите да участват в игри и да се борят за спечелване на отстъпки и безплатни продукти.

В края на миналия месец ЕК уведоми Shein за практики, нарушаващи законодателството на ЕС и предупреди компанията, че ако не се справи с проблемите, ще ѝ бъдат наложени глоби. Китайската платформа за електронна търговия също е обект на наблюдение от страна на европейските регулатори дали спазва правилата за публикуване на онлайн съдържание.

    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    За писането на коментар е необходима регистрация.
    Моля, регистрирайте се от TУК!
    Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

    Няма коментари към тази новина !