

Eвропейската организация на потребителите BEUC подаде жалба до Европейската комисия (EK) срещу китайския онлайн търговец Shein, обвинявайки го в използване на дигитални тактики, които подтикват към импулсивни покупки. Според BEUC, платформата манипулира клиентите чрез изкуствено създадено усещане за спешност, непрекъснати промоции и трудни за отказване оферти.
Сред най-силно критикуваните от BEUC тактики са: изскачащи прозорци, които предупреждават потребителите да не напускат приложението или рискуват да пропуснат ексклузивни промоции; таймери за обратно броене, които създават усещане за спешност, тласкащо към импулсивни покупки; както и т. нар. безкрайно превъртане – механизъм, който държи потребителите „заключени“ в приложението, стимулирайки ги да откриват и купуват нови артикули. Потребителската организация също описва в жалбата си използването на чести известия от страна на Shein, като дава за пример потребител, който е получил 12 известия от приложението в рамките на един ден.
Според BEUC тези похвати могат да бъдат определени като „тъмни модели“ – дигитални стратегии, които психологически манипулират потребителите да харчат повече, отколкото планират. Организацията настоява ЕK да разгледа тези практики и да установи дали нарушават правилата за защита на потребителите в Европейския съюз (ЕС).
Като част от официалната си жалба, в която участват 25 организации от 21 държави, включително Франция, Германия и Испания, потребителската организация призовава ЕС да задължи Shein да разкрие данните зад ключови маркетингови твърдения, че „запасите са намалели“, както и зад таймерите за обратно броене до края на промоциите. Според BEUC, тези техники могат да бъдат част от нелоялни търговски практики, които подвеждат потребителите и ги подтикват към необмислени покупки.
В свое изявление от Shein посочват, че вече работят както с националните органи за защита на потребителите,така и с органите на ЕС, за да демонстрират ангажимента си за спазване на европейските закони и разпоредби.
Shein и конкурентната онлайн платформа Temu набраха популярност в Европа, отчасти благодарение на приложения, които насърчават купувачите да участват в игри и да се борят за спечелване на отстъпки и безплатни продукти.
В края на миналия месец ЕК уведоми Shein за практики, нарушаващи законодателството на ЕС и предупреди компанията, че ако не се справи с проблемите, ще ѝ бъдат наложени глоби. Китайската платформа за електронна търговия също е обект на наблюдение от страна на европейските регулатори дали спазва правилата за публикуване на онлайн съдържание.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари