Големите технологични компании, извършващи дейност на територията на Европейския съюс (ЕС), са изправени пред по-строги правила и големи глоби за тяхното нарушаване. Длъжностните лица ще могат дори да разделят някои големи фирми, които участват в антиконкурентни действия.

Това стана ясно от двата основни законопроекта, които Европейската комисия (ЕК) представи днес. Първият от тях е Законът за цифровите пазари (DMA), който цели да ограничи антитръстовото поведение сред технологичните компании.

Другият е Законът за цифровите услуги (DSA), който се стреми да ограничи незаконните и вредните дейности в интернет. Занопроектът би принудил уеб платформите бързо да свалят подобно съдържание.

Компаниите, нарушаващи DMA, са застрашени от солени глоби, които могат да възлизат на до десет процента от годишните им приходи в световен мащаб, както и до пет процента от средния им дневен доход. Ако продължат да нарушават правилата, ЕС може да предприеме действия по продажбата на части от техния бизнес.

Ако DSA влезе в сила и платформите не успеят да се справят с незаконното и вредно съдържание, те могат да бъдат глобени с до шест процента от общия им доход. За сравнение, максималната глоба за нарушаване на Общия регламент за защита на данните е 20 млн. евро (около 31 млн. щ. долара) или 4% от общите годишни приходи – което от двете е по-високо.

С предложените правила ЕК цели „да се създаде по-безопасно цифрово пространство, в което да бъдат защитени основните права на всички потребители на цифрови услуги“, както и „да се създадат равни условия за насърчаване на иновациите, растежа и конкурентоспособността, както в европейския Единен пазар, така и в световен мащаб.“

Двата законодателни акта бележат първата голяма промяна в подхода на ЕС в областта на интернет от две десетилетия насам. Приемането на законопроектите обаче може и да не се случи в следващите две години.

Новото европейско законодателство ще се отрази директно на потребителите, които ще бъдат уведомявани, когато платформите премахнат тяхно съдържание. От друга страна самите уеб услуги ще трябва да се мотивират защо препоръчват определено съдържание на клиентите си, както и да се откажат от практиката на профилирането им с цел реклама.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *